על הקשר בין השמנה ועודף משקל לקשיים נפשיים, ודרך אחת שיכולה לסייע לצאת מהפלונטר

השמנה מוגדרת באופן רשמי כמגפה של המאה ה-21, וזאת לצד מחלות לב וכלי הדם אשר הן תוצאה ישירה של השמנה וניהול אורח חיים מזיק. מחלות אלו, תתפלאו או לא, הן סיבת המוות הנפוצה ביותר  בעולם המערבי.

מחלות לב וכלי דם – למה מגיע לנו כל 'הטוב' הזה?
בעוד שעל מחלות אלו מדברים חדשות לבקרים, על הסיבות להשמנה המרבית המקרים – חסכים וקשיים נפשיים – בדרך כלל לא מדובר כלל. מרבית האוכלוסייה פשוט לא מודעת לקשר הישיר וההדדי בין הגוף לנפש.

לאור קשר זה בין גוף לנפש כל קושי נפשי יבוא לידי ביטוי בגוף – במחלות, בפציעות, בדלקות ובעודף משקל. עודף המשקל כשלעצמו מגיע פעמים רבות עם 'עסקת חבילה'- מחלות, פציעות ודלקות ולפיכך ברור כי ירידה במשקל עשויה להוות פקטור משנה חיים בקנה מידה משמעותי.

רוב הנשים שמתמודדות עם עודף משקל – בין אם הוא שם עוד מימי הילדות ובין אם הוא נוצר בחיים הבוגרים לאחר קושי נפשי כגון נישואין או הריונות וכו' – ניסו כבר להפחית ממשקלן בכמה אופנים כגון דיאטות או אימונים, והסטטיסטיקה מלמדת שכ- 95% מהאנשים יחזרו למשקל הקודם שלהם ואף מעבר לו.

רבות מאנשי המקצוע בתחום הכושר, כמוני, פוגשית חדשות לבקרים מתאמנים ומתאמנות שניסו כבר דיאטות שונות ומשונות, תפריטים שונים – דל פחמימות, קטוגני, צום וגם טרנדים שנמצאים בחדשות כי התפרסמו על ידי ידוען זה או אחר. וכל פעם זה נכשל, והם נשארים מתוסכלים, מיואשים וחסרי תחושת מסוגלות ואמונה שמשהו יכול להשתנות.

מה שרבים לא יודעים הוא שיש סיבה חד משמעית לכישלונות החוזרים. הסיבה למשקל העודף, והסיבה לקושי להוריד אותו- נפשיות, ועד שהקשיים הנפשיים לא ייפתרו, המשקל יישאר ואף יעלה. לכן גם שום תפריט או טרנד לא עזרו וגם לא יעזרו.

ובנימה אישית אנחנו יכולות לדמות את התהליך האימוני לטיפול רפואי.
אני לא מאמינה בתפריטים, אלא אם כן קיימת מחלת רקע שדורשת הימנעות ממזונות מסוימים ותזונה ספציפית. אני מאמינה שכדי לצמצם את הפער בין המצב הרצוי למצוי צריך לגעת בשורש הבעיה. באותו מצב – פעמים רבות נפשי – הגורם לנו לאותה תקיעות.

אם נדמה את ההשמנה לכאב שלא עובר במפרק הברך, הרי שבשלב הראשון נגיע לרופא, נתאר לו את הכאב ונענה על מספר שאלות. הרופא יכול לרשום לנו כדורים נגד כאבים שינסו לטפל בתסמין – הכאב בברך. ניסיון טיפול כזה דומה לניסיון לטפל בהשמנה בעזרת תפריט. זאת אומרת, לטפל בתסמין בלבד. במקרה של הברך הכאבים יפחתו לזמן נטילת הכדורים ולאחר מכן הכאב יחזור, וכדי להבין את מקור הכאב הרופא יצטרך לשלוח אותנו לבדיקת רנטגן, בדיקת אולטרסאונד או בדיקה אחרת שלאחריהן יוכל להתאים לנו את הטיפול הנכון – פיזיותרפיה או ניתוח במידת הצורך. התהליך בטיפול רפואי זהה לתהליך הטיפול בירידה במשקל – ההבנה שהמשקל העודף הוא התסמין, והמיקוד צריך להיות על שורש הבעיה. ואם נחזור שוב למשל הברך הרי שאותן בדיקות וצילומים הנדרשים לבדיקת הסיבות לכאב דומים לאימון רגשי אשר מטרתו לבחון, לנתח לעומק את הסיבות להשמנה כדי לטפל בבעיה לעומק ובהתאם למסקנות לאחר מכן.

מוזמנת להגיע, להתחזק ו… ולהתפתח

דילוג לתוכן